În domeniul psihologiei, deja a fost depășită concepția conform căreia inteligența s-ar referi la un singur aspect și că ar fi cuantificată strict după anumite performanțe. În prezent îmbrățișăm mai degrabă concepția inteligențelor multiple, iar inteligența emoțională pare să se bucure de o atenție din ce în ce mai mare în rândul celor preocupați de psihologie, moduri de relaționare și factori care contribuie la succesul unei persoane.
Această formă de inteligență se referă la un set de abilități și competențe emoționale și sociale care pot influența felul nostru de a fi, respectiv modul în care ne percepem pe sine și ne exprimăm, modul în care dezvoltăm și menținem relațiile sociale, modul în care facem față provocărilor și folosim informația cu privire la propriile trăiri astfel încât să ne adaptăm și să acordăm un sens evenimentelor la care suntem expuși.

Care sunt componentele Inteligenței Emoționale?

1. Conștientizarea de sine: contribuie la identificarea propriilor emoții și a efectelor acestora asupra comportamentului, atât în cazul propriei persoane cât și a celor din jur. Astfel, se ajunge mai ușor la cunoașterea propriilor puncte forte și a slăbiciunilor ceea ce, în timp, poate consolida stima de sine prin reglarea acestora.
2. Auto-managementul: reprezintă abilitatea (foarte importantă în orice context) de control a emoțiilor și comportamentelor care au o bază impulsivă; această gestionare se realizează într-un mod sănătos, ținându-se cont atât de propriile nevoi cât și de ale celorlalți și are ca finalitate o adaptare din ce în ce mai bună la diverse contexte.
3. Conștientizarea socială: presupune înțelegerea emoțiilor, nevoilor și preocupărilor altor persoane, alegerea indiciilor emoționale, resimțirea confortului în relațiile sociale și recunoașterea dinamicilor de grup, inclusiv în cadrul organizației.
4. Gestionarea relațiilor: implică dezvoltarea și menținerea unor relații pozitive, o comunicare deschisă și clară, capacitatea de a-i inspira pe ceilalți, lucrul eficient în echipă și gestionarea constructivă a conflictelor.

Cum poate contribui inteligența emoțională în management?

Există o serie de elemente ale inteligenței emoționale care contribuie inclusiv la facilitarea procesului de management. Printre acestea se află:

1. Înțelegerea factorilor stresanți cotidieni: se poate întâmpla ca un grup de angajați, inclusiv în cadrul unei corporații, să resimtă teamă sau anxietate, din variate motive. Tocmai de aceea, un manager are nevoie să înțeleagă factorii care pot contribui la astfel de trăiri pentru a-și ajuta echipa să le gestioneze. Această abilitate apare la unii autori, precum Daniel Goleman, sub denumirea de rezonanță emoțională și pare să facă diferența între coordonatorii obișnuiți și cei de top. Ei sunt cei care vor fi capabili să evite haosul astfel încât rezultatele productive să fie asigurate fără întreruperi majore ale activității.
2. Empatia: a înțelege ceea ce simt angajații – în special în legătură cu propriile aspirații profesionale; capacitatea de a identifica perspectiva membrilor echipei; un simț al umorului bine dezvoltat și utilizat în momente care pot detensiona situații potențial neplăcute dar și pentru a stabili relații pozitive; capacitatea de a se poziționa în locul membrilor echipei, în special în contextul atribuirii unor sarcini mai solicitante decât cele obișnuite; disponibilitatea de a asculta poveștile personale ale membrilor echipei astfel încât managerul să înțeleagă impactul lor asupra randamentului la locul de muncă; și nu în ultimul rând, evitarea stabilirii unor relații bazate strict pe tranzacții – acestea presupun ca interacțiunea să constea exclusiv în solicitări (”am nevoie ca tu”, ”vreau ca tu”, ”fă asta acum”, etc). Toate acestea nu numai că vor crește productivitatea și satisfacția de a face parte din echipă dar vor oferi și consistență relațiilor interumane.

Cum poate fi consolidată inteligența emoțională a echipei?
1. Prin crearea unei echipe echilibrate și pozitive: să ne gândim la situația în care apar angajați noi și aceștia trebuie să se integreze în echipă dar și să-și dezvolte noi competențe, mai ales când vorbim despre persoane foarte tinere. Este foarte important ca membrii echipei să-și primească noii colegi cu o atitudine pozitivă, înțelegătoare și stimulantă. Astfel, încă dinainte de începerea concretă a activității, este important să alegem pentru noua echipă persoane dinamice, deschise și mai ales, compatibile. În plus, atunci când echipa este formată din membri cu o inteligență emoțională ridicată, șansele de a depăși cu ușurință potențialele conflicte sunt semnificativ mai mari. În contrast, o inteligență emoțională scăzută vine la pachet cu incapacitatea de a realiza propriul potențial, de a lucra bine într-un grup și minimalizează importanța acestor aspecte.
2. Dacă deja cunoști detalii legate de inteligența emoțională, informează-ți echipa cu privire la acest concept: pune accentul pe beneficiile pe care această dimensiune le aduce atât personal cât și profesional și vei observa că unii dintre membrii echipei se vor preocupa pe cont propriu de dezvoltarea abilitățile existente sau aflate în dezvoltare.
3. Sprijină auto-conștientizarea: este cea mai importantă componentă a Inteligenței Emoționale. Ea contribuie la înțelegerea propriilor gânduri și emoții cât și la înțelegerea modului în care propriile acțiuni îi afectează pe cei din jur. Poți contribui la dezvoltarea acestei dimensiuni într-un mod mai simplu decât te-ai aștepta: încurajează membrii echipei să-și exprime opiniile și să detalieze deciziile pe care le iau; acest lucru va avea un impact mai mare cu atât vor fi implicați și cei cunoscuți ca fiind mai degrabă tăcuți, introvertiți, care nu se exprimă tocmai frecvent. De asemenea, momentul în care pui întrebări legate de ce gândesc și ce simt cei din echipă, ei vor fi puși în situația de a se examina astfel încât să-ți poată răspundă. Vor fi automat mai atenți la propriile semnale pe care poate până acum le ignorau.
Ar fi indicat și să rezervi un timp pentru discutarea evenimentelor sau problemelor dificile și a efectelor pe care acestea le-au avut în plan emoțional.
4. Consolidează comunicarea: pentru a aduce un plus acestui nivel, poți antrena membrii echipei în înțelegerea corectă a limbajului corporal, fie personal, fie apelând la un coach. De asemenea, fundamentul unei comunicări eficiente constă în capacitatea de a face față emoțiilor negative, astfel încât acestea să nu fie exprimate într-un mod impulsiv care ar putea genera conflicte. Dacă observi tensiuni în cadrul echipei, rezervă-ți câteva minute pentru a lua la cunoștință frustrările membrilor. Chiar și simpla împărtășire a lucrurilor care îi supără îi poate ajuta să se simtă mai bine și să poată continua munca.
5. Asigură-te că eventualele conflicte sunt constructive: fiind aproape inevitabile în orice relație interumană, ceea ce putem să facem cu conflictele este să le gestionăm astfel încât să învățăm ceva din ele și să urcăm relația respectivă la un nou nivel. Este, în orice caz, soluția optimă de vreme ce evitarea sau ocolirea unui potențial conflict poate amplifica resentimente și frustrări ducând la soluționări nedorite. În acest sens ar fi util să trasezi câteva linii clare privitoare la astfel de situații: stabilește faptul că un conflict trebuie să rămână strict obiectiv și să nu devină personal; de asemenea, dacă cineva are o nemulțumire de împărtășit, va fi ascultat de toată lumea; stabilește reguli ferme astfel încât să se știe foarte clar ce anume înseamnă un comportament caracterizat de corectitudine.
Așadar, alegerea unui manager cu o Inteligență Emoțională crescută va avea ca efect o siguranță mai mare pentru rezultate pozitive, încurajarea în mod mai facil a echipei spre a-și utiliza abilități ce țin de acest tip de inteligență cât și motivarea acesteia. Nu în ultimul rând, Inteligența Emoțională poate face diferența în ceea ce privește motivarea și performanța echipei.